Uloga lokalnih inicijativa u oblikovanju politike zapošljavanja: izazovi  i prilike za suradnju  

Gotovo i ne treba podsjećati kako je nezaposlenosti bez sumnje ozbiljan osobni i društveni problem. Kako se nezaposlenost smanjila u mnogim zemljama članicama Europske unije, pa tako i u Hrvatskoj, ponekad se može učiniti kako se EU više neće susresti s problemom otvorene nezaposlenosti. U najvećoj mjeri je to posljedica demografskih kretanja, odnosno manjeg broja mladih koji ulaze u radnu dob, i zavidnog gospodarskog rasta kojeg bilježi većina članica EU. Naravno, moguće izbijanje gospodarske krize ili smanjivanje potrebe za radnicima zbog ubrzanog razvoja umjetne inteligencije, lako može ponovno dovesti do značajne nezaposlenosti. Nadalje, u pogledu nezaposlenosti velike su regionalne razlike unutar pojedinih zemalja, pa su tako u Italiji (koju obilježavaju najveće regionalne razlike) 2023. godine stope nezaposlenosti kretale od 2,9 % u Trentinu-Južnom Tirolu do 17.9% u Kampanji. Zbog tog razloga u ovom članku želim uputiti na važnost lokalnih aktivnosti za smanjivanje nezaposlenosti, a koje mogu biti vrlo značajne u poboljšanju politike zapošljavanja.  

Lokalno djelovanje važno je za učinkovitost politike zapošljavanja

Različiti čimbenici utječu na ishode zapošljavanja – među njima su demografski trendovi, opće gospodarsko okruženje, struktura gospodarstva, situacija na tržištu rada i razina zaštite zaposlenja. Također, lokalno djelovanje, npr. uspješnost lokalnih mjera tržišta rada, od značajne je važnosti za provedbu učinkovite politike zapošljavanja. Aktivno sudjelovanje i mobilizacija lokalnih zajednica ključna je za pretvaranje nacionalnih i regionalnih strategija u konkretne aktivnosti na terenu. Budući da lokalni akteri najbolje poznaju svoje specifične uvjete, potrebe i ambicije, njihova je uloga nezamjenjiva. Iako ne postoji univerzalno rješenje za sve izazove, postoje dobra praksa i pozitivna iskustva koja se mogu primijeniti ili prilagoditi lokalnim okolnostima.

Središnje vlade nose se s nizom međusobno povezanih politika čiji se utjecaj može međusobno pojačati i pridonijeti postizanju gospodarskog i društvenog potencijala i socijalne uključenosti. S druge strane, čini se da su deprivirana područja u EU primila više javnih transakcija i ulaganja nego uspješna područja. Možda rješenje nije u više, nego u bolje utrošenim javnim sredstivma. Tamo gdje su nacionalne politike i provedbene mjere dovoljno fleksibilne i prilagodljive, akteri na lokalnoj razini mogu razviti integrirane pristupe gospodarskom rastu – čime se maksimiziraju prilike za zapošljavanje te se pomaže u smanjenju nejednakosti i socijalne isključenosti u njihovim zajednicama. Organizacija za ekonomsku suradnja i razvoj i Udruželje lokalnih vlasti u publikaciji Local Job Creation: How Employment and Training Agencies Can Help naglašavaju ključnu ulogu lokalnog gospodarskog vodstva u stvaranju odgovarajućih aranžmana za lokalni gospodarski razvoj i povećanje mogućnosti zapošljavanja. Nadalje, društveni dionici mogu poboljšati kvalitetu i učinak mjera tržišta rada dodavanjem svojih znanja i aktivnijim provođenjem tih mjera.

Iskustva iz raznih država pokazuju da je za uspješno smanjenje nezaposlenosti i unapređenje politike tržišta rada potrebna bliska suradnja i suradnja između javnog i privatnog sektora na različitim – posebice lokalnim – razinama jer niti jedna strana sama po sebi nije dovoljna. Učinkovita realizacija programa zahtijeva snažnu nacionalnu predanost, široki konsenzus različitih dionika i opće razumijevanje da ovaj proces nije kratkotrajan već zahtijeva strpljenje i upornost svih uključenih sudionika. S druge strane, važno je ne idealizirati lokalne akcije. Postoje složena pitanja vezana uz lokalne razvojne inicijative, poput aktivnog sudjelovanja dionika, problema uključivanja, podjele odgovornosti i mogućih sukoba između tijela vlasti na različitim razinama, između ostalog. Preslikavanje uspješne prakse iz jedne situacije u drugu bez odgovarajuće prilagodbe dobar je prediktor neuspjeha, jer ne uzima u obzir lokalne okolnosti i okruženje s njihovim vrijednostima, tradicijama i poviješću. Male lokalne jedinice često imaju ograničen organizacijski, financijski i ljudski kapital i mogućnosti ili im nedostaje znanja, integracije, motivacije i koherentnosti politika za uspješnu realizaciju složenih programa; suradnja također mogu biti neadekvatni na lokalnoj razini. Međutim, aktivnosti na lokalnom tržištu rada ključne su jer su lokaliteti u najboljoj poziciji za provedbu nacionalnih i regionalnih strategija. Nadalje, koordinacija i komunikacija među kreatorima politika može se poboljšati testiranjem i razmjenom dobrih praksi, čime se pospješuje gospodarski razvoj kako bi se zadovoljile potrebe ljudi, kao i nudeći inovacije i znanje o tome što funkcionira, a što ne. Shodno navedenom, lokalne strategije zapošljavanja trebale bi imati četiri opća cilja:

• Otvaranje novih radnih mjesta  – Potrebno je promovirati lokaciju investitorima, poticati razvoj poduzeća i lokalnu poduzetničku kulturu te identificirati slobodna radna mjesta u okolici. Važnu ulogu imaju stabilan makroekonomski okvir, strukturne politike koje potiču inovacije i razvoj vještina, kao i osiguranje pristupa stručnjacima, financijama i poslovnim mrežama.

• Poboljšanje zapošljivosti radne snage – Radnu snagu treba obrazovati prema potrebama tržišta, prepoznati sektore rasta i osigurati osposobljene radnike. Bitno je priznati postojeće formalne i neformalne vještine te razviti mjere za povratak dugotrajno nezaposlenih na tržište rada.

• Pomoć nezaposlenima u zapošljavanju -Pomoć uključuje razvoj objekata za skrb o djeci i uzdržavanim osobama, rješavanje problema prijevoza, bolje informiranje o slobodnim radnim mjestima i promicanje fleksibilnih oblika rada kod poslodavaca.

• Smanjenje nejednakosti – Potrebno je stvarati radna mjesta za ranjive skupine, prilagoditi savjetodavne usluge njihovim potrebama, suzbijati diskriminaciju i poticati uključivanje tih skupina u izradu i provedbu mjera na tržištu rada.

Primjeri inicijativa za poboljšanje suradnja i koordinacija u programima zapošljavanja na lokalnoj razini u EU

Porta Futuro u Italija – Europski socijalni fondovi koriste se za poticanje radnih mjesta, rasta i ulaganja diljem Europe, dok su usredotočeni na najmanje razvijena područja i sektore s potencijalom rasta. Porta Futuro jedan je od korisnika. Ovaj program se sastoji od centra za savjetovanje, obuku i traženje posla. Pomogao je približno 36 500 nezaposlenih osoba da pronađu posao zahvaljujući potpori ESF-a te je tako postao pozitivan primjer modela za javne službe za zapošljavanje u Italiji.

Teritorijalni paktovi o zapošljavanju u Austriji –  Kako bi poboljšala stanje zapošljavanja na regionalnoj i lokalnoj razini, Austrija je sklopila regionalna partnerstva i izradu lokalnih planova zapošljavanja za bolje povezivanje politike zapošljavanja s drugim politikama. Regionalna partnerstva su osnovana u svih devet austrijskih saveznih pokrajina; osim toga, su uspostavljena na podregionalnim razinama (NUTS III). Tako doprinose poboljšanju podrške određenim ciljnim skupinama, promicanju veće učinkovitosti i učinkovitosti resursa, očuvanju postojećih i otvaranju novih radnih mjesta te održavanju održivosti životnog prostora.

Inicijativa za ravnopravnost – Namjera navedene aktivnosti u više zemalja je promicanje inkluzivnog radnog života kroz borbu protiv diskriminacije i isključenosti na temelju spola, dobi, etničkog ili rasnog podrijetla, seksualne orijentacije, vjere ili invaliditeta. Inicijativa djeluje kao testno polje za razvoj i širenje novih načina borbe protiv diskriminacije i nejednakosti s kojima se suočavaju zaposleni i nezaposleni. Pristup odozdo prema gore ključan je za Inicijativu za ravnopravnost, mobilizirajući partnere na lokalnoj razini da se uključe u donošenje odluka i provedbu programa i mjera

Pet zaključaka

Temeljem navedenih primjera moguće je donjeti pet zaključaka. Prvo, lokalne vlasti su presudno važne, ne u vlasništvu programa, nego u vodstvu. Drugo, postoji potreba za razvojem sveobuhvatnih i realnih lokalnih akcijskih planova. Treće, iz raznih razloga obično je potrebno, ali često je teško uključiti socijalne partnere i privatni sektor. Četvrto, vrlo često nedostaje informacija o alatima i dostupnim metodama. Peto, ključno je poboljšati kapacitete lokalnih aktera.

Uz to, postoje još neka važna pitanja. Primjerice, kako djelovanje pod lokalnim utjecajem može pomoći u stvaranju i jačanju poduzetničkog duha i kako lokalne strategije i politike zapošljavanja mogu biti učinkovitije u dostupnim kontekstima?

U svakom slučaju, uspjeh lokalnih programa zapošljavanja ovisi o brojnim uvjetima, institucionalnim kapacitetima, vodstvu, posvećenosti dionika i razvojnim instrumentima – a sve bi to trebalo biti prisutno tijekom pripreme, dizajna i provedbe lokalnih strategija i mjera zapošljavanja. Potraga za učinkovitošću u provedbi nacionalnih i lokalnih programa i politika može dovesti do nedostatka pozornosti na negativne posljedice koje pristup ‘jednake mjere za sve’ može imati na posebnim lokalnim tržištima rada. To može oslabiti produktivnost i usporiti potrebne strukturne prilagodbe. Kao sredstvo za sprječavanje neoptimalnih rezultata, Koordinirana strategija zapošljavanja EU-a pokušava poboljšati razmjenu znanja i pozitivnih iskustava među državama članicama te nudi mogućnost analize i usporedbe uspješnih projekata i programa.

Ovaj tekst je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Autor

  • Predrag Bejaković doktorirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i radio je kao znanstveni savjetnik u trajnom zvanju u Institutu za javne financije u Zagrebu. Objavljuje u znanstvenim i stručnim časopisima te je autor i koautor niza knjiga iz područja gospodarskog razvoja, mirovinskog sustava, siromaštva i socijalne politike, tržišta rada, obrazovanja (posebno obrazovanja odraslih), javnih financija i ekonomije rada. Dobitnik je godišnje nagrade Republike Hrvatske za doprinos društvenim znanostima 2009. godine

    View all posts